reklama

Paškaliňak

Že neviete čo znamená Paškaliňak ? Vysvetlím v nasledujúcich pár riadkoch a ešte aj pár slov o jednej burine .

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nedávno som v zahraničí stretol známeho z Česka. Národovec by povedal, takého typického čechúra. V zahraničí, ale podobné stretnutie poteší minimálne dvojnásobne. Nebudem menovať, ale Jirka mi nakoniec rozhovoru povedal „ krajinu mate nádhernou, ale vládu skur...nou“. Priznám sa, že posledná veta vo mne dlho rezonovala a cítil som potrebu nahradiť hanlivé slovíčko. Nepatrí sa takto hovoriť o našich predstaviteľoch. Je to vyslovené neslušné a ja som nikdy nepočul aby o nás – luzeroch, takto niekedy rozprávali. Po dlhšom rozmýšľaní ma napadlo slovko Paškaliňak. Nie je to spojenie žiadnych dvoch, troch, štyroch mien akoby si niekto myslel. Je to taká naša, slušná nadávka. Ty Paškaliňak jeden, alebo akoby povedali u nás na východe, ty Paškaliňak poraženy! Toto označenie nemusí hneď platiť pre členov vlády. Ani pre členov SMER-SDPH. Ako som uviedol pri registrácií novej nadávky v Jazykovednom ústave Dr. Gustáva Husáka, označenie platí pre človeka, ktorého hlavným príjmom sú provízie, ktoré sám nevie dostatočne vysvetliť. Ide hlavne o provízie z CTečiek, vratiek DPH a pod. Ale nie celkom o tom som chcel písať. Keď som sa vrátil už zo spomínaného zahraničia, každý tu rozprával o nejakom Bašternaku. Najprv som si myslel, že ide o nejakú rastlinu, či bylinu. Tak ako pred pár rokmi k nám zavítal Zázvor, a každý si z neho v zime varí čajík namiesto osvedčeného čaju s rumom. Napadlo mi, človek tu chvíľku nie je a hneď také novinky. Keď som si postupne prečítal o čo tu ide, nebudem sa opakovať a všetci vieme o čo tu ide, nedá mi predsa len neostať pri analógií tohto mena s bylinou. Nadobudol som pocit, že na Slovensku je to veľmi rozšírená bylina - burina. Dovolím si tvrdiť, že v každej dedinke, mestečku, meste rastie aspoň jeden Bašternak. Je pevne zakorenený a výdatne živený v humuse. Táto burina je rozlezená po celej našej krajine a postupne sa rozrastá viac a viac. V škole sme sa učili, že burina produkuje obrovské množstvo semien, ktoré ľahko klíčia. Mnohokrát má i hlboký koreňový systém. Buriny škodia kultúrnym rastlinám a mnohé sú i inváznymi druhmi. V skratke je buriny veľmi ťažko vykynožiť, čím sa pre človeka stávajú nežiaducimi, a tak sa ich zbavuje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Proti burine nie je veľa možností. Vlastne je len jedna. Vykynožiť.

Jozef Mathia

Jozef Mathia

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nie som finalista Vyvolených, nemám politickú minulosť, nemám milenky z radov televíznych moderatoriek, nezomieram na rakovinu... vediem obyčajný život, ale sem tam niečo napíšem... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu